-->

Tips Komputer - Padam, Gabung, Wujud, dan menamakan semula Partition Cakera keras

Bila anda nak format komputer anda, and ditanya sekiranya anda nak buat partitions pada cakera keras anda. Saya mengesyorkan anda memiliki separuh daripada cakera keras tersebut dan membahagikannya kepada dua partition. Ini tidak keterlaluan bagi hard drive yang ada dalam komputer pada masa kini yang semakin besar cakera kerasnya. Oleh itu, anda akan dapat menampung ruang yang lebih untuk menyimpan fail-fail ataupun data-data sekiranya anda mengalami masalah komputer.

Sebenarnya untuk ubah, menamakan semula, gabung, dan padam partition dalam hard drive anda tanpa menganggu partition C: anda mesti memiliki partition dalam hard drive pada awalnya.

Sekiranya cakera keras anda hanya satu partition iaitu yang dipanggil drive C: maka anda tidak akan dapat untuk membahagi(Membuat partition) hard drive anda.

Bagaimanapun sekiranya hard drive 100GB anda telah terbahagi kepada dua partitions 50GB setiap satu, satu drive C: akan menjadi hard drive anda yang utama, dan yang satu lagi bolehlah anda buat apa sahaja.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP