-->

Mencari IP Address Router Anda Untuk mengkonfigurasinya

Anda perlu mengakses router anda untuk mengkonfigurasikan settingnya semasa anda setting sebuah Home Network. Setiap perbezaan modem mempunyai IP Address yang berbeza yang dapat diperolehi biasanya dengan membuat carian di internet.

Contohnya, anda mempunyai D-link router, jadi anda akan mencari jenis model dalam google untuk mencari IP Address. Anda boleh taip DI-524 factory Ip Address untuk mencari jawapannya.


Disini adalah senarai beberapa brand router dengan IP Address and password.

Untuk menkonfigurasikan router anda, semasa anda pertama sekali set IP, anda perlu sambungkan ke modem dan komputer bagi mencapainya. Jika anda mempunyai apa-apa hardware yang bersambung dengan modem, offkan nya. Hanya biarkan modem bersambung dengan internet.

Mengakses Router Anda:
  1. Sambungkan wireless router to your modem anda mengunakan kabel Ethernet
  2. Plug kepada port Internet, WAN, or WLAN pada belakang router anda.
  3. Gunakan kable rangkaian yang datang bersama dengan wireless router anda, anda seharusnya temporarily connect your computer kepada satu daripada open network port pada wireless router anda (Mana-mana port yang tidak berlabel Internet, WAN, or WLAN).
  4. Turn Everything on. Modem bersambung dengan router, dan komputer juga bersambung. komputer dan modem adalah tidak bersambung.
  5. Open Internet Explorer dan taip pada IP address untuk mengkonfigure router anda. http://192. etc
Halaman router anda akan muncul kepada anda untuk mengubah pengaturannya.

Kebanyakan router, ia terdapat “automatic wizard” yang akan membuat segala setup dengan mudah untuk anda. Selepas anda selesai langkah-langkah ini anda juga dapat menukar setting yang lain.
Ia adalah penting memiliki langkah-langkah keselamatan terutamanya untuk rangkaian tanpa wayar. Setelah anda selesai mengatur router anda, anda perlu unplug komputer anda daripada router tersebut.

Notes:

  1. Anda dapat juga taip Ip Address bagi router anda dalam run command window. Start menu>Run
  2. Ia mungkin baik sekiranya tidak menukar Ip Address bagi router anda. Sekiranya anda terlupa IP address anda ia akan tidak dapat ataupun sukar untuk diakses.
From Mahir IT – Tips Komputer Dan Teknologi Maklumat

0 comments:

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP