-->

Bagaimana mencari dan menukar Nama Komputer

Ada masa suatu hari nanti anda harus mengetahui nama komputer Anda. Ia bukanlah sama dengan username anda. Anda akan menggunakan nama komputer anda untuk berkongsi fail-fail dan printer dalam rangkaian peribadi anda. Ok, sekarang kita mulakan cara untuk mengetahui nama komputer anda.

Pertama sekali kita perlu membuka system properties Box.

Berikut adalah bagaimana nak mencapai system properties box.

  1. Tekan button Windows key dan Pause Break pada masa yang sama.. ini boleh di lakukan dalam XP dan Vista.
  2. Atau pergi ke Start menu>control panel>system (Bagi Vista anda dapat more details dengan klik pada items di left bar menu.)
  3. Ataupun pergi ke Start Menu dan klik kanan pada My Computer dan pilih Properties (Bagi Vista ia bukanlah my Computer tetapi hanya computer)

Untuk memaparkan dialog box seperti di atas ini pada Windows Vista anda perlu membuka system properties seperti pada langkah-langkah di atas, anda juga perlu klik pada item menu pada panel sebelah kiri. Contohnya anda boleh klik pada Advanced Options.

Di Mana Nama Bagi Komputer Anda?
  1. Pilih computer name daripada tab
  2. Dan terdapat tulisan yang kecil… Jika ia sukar ataupun namanya sangat panjang klik untuk menukarkannya. Menukar nama computer anda memang senang.
Notes:
  1. Windows Vista memaparkan nama computer pada halaman pertama dalam system properties.
  2. Bila dalam rangkaian atau berkongsi fail anda boleh gunakan sama ada alamat computer IP anda ataupun dengan nama computer anda.

Semua komputer-komputer dalam rangkaian semestinya mepunyai nama-nama yang berbeza dan alamat IP yang berbeza untuk mengelakkan berlakunya konflik.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP