-->

Tips Komputer - Bagaimana padam partition pada cakera keras

Semasa anda format dengan menggunakan CD windows ia selalu terbaik untuk memulakannya dengan sempurna. Sekiranya ia adalah sebuah komputer yang baru anda perlu membuat partition, bagaimana pun sekiranya ia telah dipasang dengan windows pada hard drive, anda perlu memadamnya(delete). Untuk memadam windows yang telah dipasang sebelumnya anda perlu padam partition pada hard drive anda dimana ia disimpan.

Ini akan bermakna yang anda akan kehilangan semua maklumat dan data yang ada pada hard drive sebelumnya. Tentunya anda terlebih dahulu perlu backup your important data.

Sekiranya terdapat salinan Windows XP dalam komputer anda dan anda ingin “overwrite” Windows XP tersebut, anda hanya perlu menekan escape button bila diminta. Jangan install Windows XP dalam directory yang lain melainkan anda tahu apa yang anda lakukan. Hanya ‘overwrite’ kan versi sebelumnya dan backup data anda.

Untuk padam partition dimana windows sebelumnya dipasang anda perlu mengikuti arahan-arahan yang berada di skrin komputer anda. Maka anda boleh menekan huruf D pada keyboard. Anda juga harus menekan huruf L untuk mengesahkan bahawa anda ingin menghapus partition ini.

Sekiranya terdapat lebih satu partition dengan data lain, anda boleh memilih samada biarkannya sahaja ataupun anda boleh memadamnya. Jika biarkannya sahaja, wujudkan partition yang lain untuk mengantikan partition yang telah anda padam tadi, dan install windows pada partition yang baru. Oleh itu partition yang lain masih akan memiliki fail-fail yang sempurna.

Note:
1. Semasa anda baru pertama kali padam partition anda akan merasa takut sedikit., bagaimanapun ia bukan lah masalah yang serius sekiranya anda telah backup semua data-data yang anda merasakan perlu.
2. Anda boleh format mana-mana hard drive atau partition semasa dalam mode windows. Anda tidak boleh format partition yang telah diinstall windows melainkan anda memulakannya dengan menggunakan CD windows

0 comments:

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP